FN Blog / HotelHandicap / Hogy nevezzünk, mit mondhatunk?
Nyomtatás Betűméret
Hogy nevezzünk, mit mondhatunk? 2011-07-01 18:10:02
Látássérült vendégek 5 csillagos kiszolgálása, és az ehhez szükséges tudnivalók!

 

A szállodai vendégek körében szerencsére egyre több látássérült vendég fordul meg hazánkban is. Sajnos hazánkban legtöbbször, a szállodák nagy részében értetlenül állnak szembe ezzel a helyzettel. Nekik szeretnék egy kis segítséggel szolgálni, ebben a rövid ismertetőben. A valamilyen szempontból sérült emberek megnevezésére a „fogyatékos” szót használjuk, egyre kevésbé elfogadott a „rokkant” kifejezés. A szakma és a közfelfogás szerint a „látássérült” megnevezés valamennyi látásproblémával rendelkező személy esetében helytálló. Elfogadott még a „vak” és a „gyengénlátó” kifejezés is. Helytelen azonban a finomkodó „világtalan”, bántó a „vaksi”, illetve erőltetetten tudományos a látási fogyatékos kifejezés.  A helyes megnevezéseket is indokolt jelzős szerkezetben alkalmazni, pl. „vak ember”, „gyengénlátó vendég”, „látássérült utas. A vak ember hűséges segítőtársát helyesen „vakvezető kutya” néven emlegetjük, közlekedésének pedig legfontosabb eszközét „fehér bot”-nak hívjuk. Nem bántó, ha látássérültek számára, vagy jelenlétükben a „nézni” vagy „látni” szavakat használjuk! Ez a szóhasználat sokkal természetesebb lehet, mint a gyakran erőltetett „tapintsd meg” kifejezés használata, amely akaratlanul is veszélyezi a kommunikációt. Ugyanígy tapintatlanság úgy elköszönni, hogy viszontlátásra. Legyünk természetesek.

Miért segítsen?

Miért segít Ön, ha egy fogyatékos emberrel találkozik?  Vajon átérzi a helyzetét, valami jót szeretne tenni, hasonló esetben Ön is segítséget várna, vagy csak egyszerűen nem bírja tétlenül nézni a helyzetet?  Fontos tisztában lenni a segítés okával és szükségességével. Nem szabad, hogy a segítség, minden erőlködéstől való megkímélés vagy saját aggodalmunk csökkentése legyen.  Nem szabad elfelejteni, önálló saját életéért és épségért felelős, felnőtt személlyel van kapcsolatban, aki saját képességeinek ismerője! Ha kérdezzünk azt kérdezzük:

-         Segíthetek?

-         Hogyan, miben segíthetek?

A visszautasítást pedig nem szabad sohasem sértésnek venni!

A segítés során nagyon fontos a verbális kommunikáció, hiszen a hang és a tapintás egyik legfontosabb eszköze a látássérültek kommunikációjának. Érintsük meg először a személyt, ebből tudni fogja, hozzá beszélünk! Mondjuk el nevünket, és beosztásunkat, kerüljük az olyan kifejezéseket, mint magas szőke úr. Ne használjunk olyan szavak nélküli jelzéseket, mint bólintás, kacsintás! Ha esetleg kísérő személy is tartózkodik a vendéggel, fontos, hogy ne a kísérőhöz intézzük kérdéseinket!


Cimkék:
11 szavazat alapján

Mi a véleménye a bejegyzésről?

Nagyon gyenge   Nagyon jó

Szóljon hozzá!

Blogleírás

Lehet kicsit más? A hotel, ahol minden vendég egyformán kedves, a gondoskodás öt csillagos és ahol a munkavállalóknak van szükségük akadálymentesítésre.

Blogger

Név:
Életkor:
Foglalkozás:
Érdeklődési kör:
Egyéb:

Keresés

Blogértesítő - HotelHandicap

Iratkozzon fel az értesítőre és mi az új bejegyzésekről e-mail-t küldünk.

Kapcsolódó hírek az FN-ről

Hirdetés